Blogg

Fredag

2019-08-16 — Permalinskahuset

Så var första skolveckan avklarad. Skönt att det var en mjukstart med bara två dagar och att vi nu får ta helg! Kylen är laddad med godsaker, i kväll blir det pizza och jag hoppas på att min lille pianist kommer att underhålla oss med ljuv musik! Han har precis lärt sig Moon light Sonata som råkar vara mammas favorit…

Augusti är bra härlig , vilken fröjd det är nu att bara gå ut i trädgården och klippa blommorna man är sugen på. Det står nu små buketter överallt i husets alla vrår. Jag är så glad för allt jobb jag la ner på mina Dahlior i våras, det har verkligen lönat sig tusen gånger om!

Nu har jag bara några få jobb saker att få iordning sen tar jag Fredag för hela slanten. Önskar er alla en riktigt skön kväll!

1. What Causes Hemorrhoids

Usually I do not learn post on blogs, but I wish to say that this write-up
    very pressured me to take a look at and do it! Your writing
    taste has been surprised me. Thank you, very great post.

2. Donut for Hemorrhoids

Have you ever thought about writing an e-book or guest authoring on other sites?

I have a blog based on the same topics you discuss and
    would really like to have you share some stories/information. I know my visitors would value your work.
    If you’re even remotely interested, feel free to send me an e-mail.

En ljummen sommarsallad

2019-08-15 — Mat och sött

I samarbete med Mathem

Jag älskar att laga mat, när det finns tid och lust så klart… Det där med att stå med andan i halsen med tre hungriga kids som kikar in i en tom, ekande kyl känns inte fullt lika härligt. För att undvika stress och för att få ihop vår vardag klickar jag hem min mat direkt till dörren. Älskar att det är så enkelt att spara handla-listor, söka på enbart ekologiska varor och att jag slipper lägga tid på att packa och köra mina varor. Nu inför skolstart börjar jag med mina veckomenyer igen och det blir verkligen så mycket enklare och billigare när man håller sig till dom. Här om dagen hade jag syrran och hennes dotter här hemma så vi tände grillen och tillsammans svepte vi ihop en riktig god grillmiddag.

Linda delade hennes bästa recept på grillad Tortillia med grönkålspesto. 1 dl blötlagda cashewnötter, 3 msk pinjenötter, 1/2 dl olivolja, saften av en citron, salt, peppar och 1 vitlöksklyfta, 1 dl repad grönkål, 1 dl basilika. Släng alla ingredienserna i en blender och mixa till en krämig konsistens. Sen brer man peston mellan två tortilla bröd och lägger en stund på grillen.

Jag älskar Mathem för att dom har verkligen allt, hittade till och med glutenfria Tortillabröd!

Klickade hem världens godaste aprikoser, även dom la vi på grillen. Det blir så himla gott att grilla frukt då sötman kommer fram ännu mer. Provade också att grilla lite vegan Halloumi och det blev en sån himla god kombo till den söta aprikosen.

Idag startar mina kids skolan och den känns skönt att ha veckohandlingen avklarad och en plan för resten av veckan, ikväll står det Thailändsk curry på menyn, bara en sån sak! Har du ännu inte provat Mathem, du får 200 kr rabatt på ditt första köp med min kod MALIN200. Gäller vid köp över 700 kr t.om. den 20 September. Testa en enklare vardag!

1. Live Sex Show

You are so cool! I don’t think I have read through something like
    that before. So nice to discover someone with genuine thoughts on this subject matter.
    Really.. thanks for starting this up. This website is
    something that is required on the web, someone with a little originality!

2. Hemorrhoids Chair

Please let me know if you’re looking for a article author for your weblog.
    You have some really good posts and I believe I would be a good
    asset. If you ever want to take some of the load off,
    I’d absolutely love to write some articles for your blog in exchange for
    a link back to mine. Please send me an e-mail if interested.
    Thanks!

Gränna del 2

2019-08-07 — Hotell

I betalt samarbete med Småland Resorts och Hotel Gyllene Uttern

Vi sov som filmstjärnor i vår härliga Greta Garbo suite på Hotel Gyllene Uttern. Kanske var det kombinationen av all frisk smålandsluft, sköna sängar och all den goda maten vi åt kvällen innan som gjorde att vi höll på att försova oss och missa frukosten!

Tiago fick sin egna suite med en fantastisk utsikt över Vättern, han sov som en liten prins i sin stora säng under kristallkronorna och det var inte lätt att väcka honom till liv kan jag säga..

Kolla in denna magiska utsikten, jag knäppte bilden liggandes i vår säng!

Vi han precis ner till frukosten innan dom började att plocka undan. Just frukosten är en av de saker jag uppskattar som allra mest när jag bor på hotell. Här på Gyllen Uttern hade dom ett fantastiskt utbud av veganska produkter, här fanns både ost, skinka, växtbaserad mjölk & yoghurt och olika goda patéer. Jag startade med min sedvanliga havregrysgröt gjord på Oatlys I kaffe i stället för vatten, den blir så krämig och god! Se på bilden ovan, såhär tjusigt såg det ut på min halva av bordet.

Och såhär såg det ut på andra sidan… Låt oss bara konstatera att jag och kidsen inte har samma intresse för finess och estetik! Men den veganska Nutellan den älskade vi alla!

Idag skulle vi ta oss över med färja till sagoön Visingsö som enligt legenden skapades när Jätten Vist slängde ut en grästuva i sjön Vättern för att hans gumma skulle ha något att trampa på.

Vi tog snabbt och smidigt oss till ön med färja från Gränna som går regelbundet under hela sommaren. Och vilken vacker tuva som mötte oss…

Mäktiga Wisingsborg hälsade oss välkomna när vi kom in med färgan.

Vi hyrde cyklar på Leklandet för att kunna uppleva den lilla ön på bästa sätt. Vi cyklade igenom den småländska sommaridyllen och vi passerade en massa små fina röda torp med vita knutar och det som slog mig var att alla små trädgårdar var verkligen tip top! De som bor här verkade verkligen älska sina hem. Vi cyklade genom Ekskogen söder ut och man kunde riktigt känna hur skogen omslöt oss och skapade ett härligt lugn.

Vår destination var Näs Slottsruin, där hittade vi en perfekt picknickplats!

Gissa om barnen var pepp på innehållet av picknickkorgen som Småland Resorts packat till oss fullladdad med lokala godsaker från Gränna.

Förutom Vistakullens äppelmust, kanelsnäckor och veganska bakverk så fanns det även en box full med polkagris från Polkapojkarna så klart!

Längst ner på öns udde ligger Näs med en liten brygga och en sandstrand, perfekt ställe att ta ett dopp på men för min lilla italienska trio var vattnet tydligen alldeles för kallt…

Från Näs cyklade vi norr ut igen och på vägen tillbaka tog vi en liten fika i trädgården på mysiga Persgården.

Efter besöket på Persgården cyklade vi tillbaka mot färjan men innan vi hoppade på båten mot Gränna besökte vi Wisingsborgsträdgård. Vilket härligt ställe..

Vi strosade runt bland rosor, lavendel och boxbomsgångar, spanade in vackra skalbaggar och tog bilder av blomsterfesten!

Undrar vem denna lilla hönan har blivit inspirerad av…

Vi avslutade vår cykeltur i det mysiga lilla växthuset med smarriga Toastskagen och Västerbottenostpaj.

Väl hemma på Gyllene Uttern väntade ännu en härlig middag ute på verandan med utsikt över Vättern och Visingsö i solnedgång. Tusen tack Småland Resorts och Hotel Gyllene Uttern för två underbara dygn i Gränna!

En kommentar

1. What Do Hemorrhoids Look like

Wonderful goods from you, man. I have understand your stuff previous to and you
    are just extremely fantastic. I actually like what
    you have acquired here, really like what you’re stating and
    the way in which you say it. You make it entertaining and you
    still take care of to keep it smart. I cant wait to read much more from you.

This is actually a tremendous web site.

Krusbärs Clafoutis

2019-08-06 — Mat och sött

Nu dignar min lilla krusbärsbuske, det gäller att plocka så mycket det bara går innan fåglarna tar sig ett skrovmål. I år ska jag verkligen göra mitt yttersta för att ta hand om allt från min lilla trädgård! Jag bestämde mig för att baka mina barns favorit när det kommer till paj, en Krusbärs Clafouts med massa kardemumma. En väldigt enkel fransk efterrätt som enligt det klassiska receptet är bakad på körsbär men jag tycker att den blir minst lika god med krusbär. Det bästa är att man sveper ihop den på ett nafs!

Man snoppar krusbären och lägger dom i en form och häller sen en pankaksliknande smet över, super enkelt och magiskt gott

Det du behöver är ca 400 gr snoppade krusbär, 0,5 dl vetemjöl, 50 gram mandelmjöl, 0,75 dl socker, en liten bit vaniljstång, 1/2 tesked kardemumma, 2,5 dl havremjölk, 3 ägg, smör och florsocker till formen.

Mixa alla torra ingredienser och tillsätt sedan äggen och mjölken för att vispa slätt. Smörj formen och lägg ut krusbären i formen, pudra med florsocker. Häll sedan smeten över bären och skjutsa in formen i ugnen i ca 30 minuter på 175 grader.

Clafoutis pudras med florsocker och serveras ljummen med en klick vaniljvisp. Himmelskt gott!

Gränna

2019-08-04 — Resor

I betalt samarbete med Småland Resorts & Hotell Gyllene Uttern

Jag och Mamma Gun packade in barnen i bilen som var fulladdad med snacks och hyrfilmer. Vi körde upp till Gränna från Malmö på 3 och en halv timme. Vi tog en bensträckare och en kisspaus, gick hur smidigt som helst. Mina barn har rest väldigt mycket ändan sen dom var små. Dom har sett stora delar av världen men dom har aldrig varit i Småland! Konstigt hur man ofta tänker att man måste resa så värst långt för att uppleva något nytt när Sverige faktiskt har så mycket fint att bjuda på!

Vårt mål var den anrika slottsborgen Hotellet Gyllene Uttern som ligger alldeles ovanför polkagrisstaden Gränna bara ett stenkast från Jönköping. Hotellet ligger utmed Vättern och med sitt läge uppe på höjden har slottet en otrolig utsikt, kanske en av Sveriges vackraste!

Vi checkade in i suite 123 och det var tydligen Greta Garbos favorit suite! När Garbo bodde här förstår jag varför hon alltid valde detta rummet då det hade två stora fönster och en stensatt balkong ut mot den vackra sjön och Visingsö.

Vi blev guidade på en liten rundvandring på slottet och fick höra berättelsen om hur hotellet byggdes på 30 talet och hur det sen förvandlades från en liten kiosk till detta ståtliga bygge. Hotellet invigdes 1933 och blev Sveriges första motell och vägkrog.

Baren hade tusen frågor, varför heter hotellet Gyllene Uttern, hur många par har gift sig i det lilla fina kapellet och vem är egentligen den tjocka mannen på målningen?

Efter att vi hade fått lite grepp om historien av Hotel Gyllen Uttern och svar på en del frågor så serverades det lunch i matsalen. Jag fick vegansk mat och barnen fick det dom gillade. Alla i personalen var väldigt trevliga och utsikten fantastisk!

Att vi har världens galnaste och roligaste mormor som alltid har ett gapflabb redo i bakfickan är vi alla så tacksamma för. Att få hänga med henne i tre dagar var en av de bästa sakerna med hela resan. Och ni ser ju hur det smittar av sig… Efter lunch bar det av in till Gränna för sightseeing och polkagrisbak så klart!

Vi var inbjudan till Polkapojkarnas lilla kokeri med butik på Brahegatan, här skulle vi få tillaga vår alldeles egen veganska polkagris! Gissa om kidsen var peppade?

Den kändes som att steppa in i Emil i Lönnebergas kök för det lilla polkagris-kokeriet var inrett i 1800-tals stil med järnspis, spegeldörrar och fina tidsenliga detaljer överallt.

Här lagas all polkagris för hand enligt ett originalrecept från 1859. Receptet finns nedtecknat av fru Amalia Eriksson, en av Sveriges första kvinnliga entreprenörer.

Barnen fick bestämma smak och efter en snabb omröstning blev det Hallon/lakrids och vi valde att färgsätta den med klorofyll. Vi fick lära oss att färgen inte har något att göra med smaken.

Här gällde det att vara allert och rulla på. Ett par sekunders distraktion och polkagrisen blev sned och bröts av! Milo hade en fin teknik…

Att förpacka polkagrisen var minst lika klurig som att forma den och vissa lyckades bättre än andra.

Vi lämnade Polkapojkarna fulla i skratt, med en erfarenhet rikare och med 3 kilo polkagris i väskan.

Väl tillbaks till hotellet upptäcker Tiago till sin (och alla andras) förtjusning den gamla Steinway flygeln och bjuder på en konsert i solnedgången. Han var väldigt nöjd efter sin lilla performance då han berättade att han lyckats få två tanter i lobbyn att gråta av hans musik…

Under tiden solen var på väg ner och färgade hela Vättern rosa blev vi bjudna på en glass avsmakning från Gränna Glass. Vi kom alla överens om att det finns glass och sen finns det GLASS! Gud vilka fina smaker. Gränna Glass tillverkar all sin glass på egen hand och dom är väldigt noga med att bara använda de absolut bästa råvarorna som finns att hitta och utan att tillsätta en massa läskiga tillsatser. Förutom alla goda gräddglasser har dom också tagit fram några helt veganska smaker med kokosgrädde och mandelmjölk som bas.

Svårt att bestämma sig för vilken som var godast men mitt hjärta klappade lite extra för Pistage, Love and understanding.

För att detta inte ska bli världens längsta blogginlägg så säger jag godnatt från Greta Garbo Suiten i Gränna men det kommer att komma ännu ett inlägg från vår cykeltur på natursköna idyllen Visingsö, så stay tuned.

2 kommentarer

1. Healing Hemorrhoids

Thanks for any other excellent article. Where else may just anyone get that kind of information in such an ideal manner of writing?
    I have a presentation subsequent week, and I’m at the search for such
    info.

Grown not flown

2019-07-28 — Växter och grönt

Asch, bara en liten blygsam bukett från trädgården…

Nu känns det som att allt frösående, omskolande och passande för nattfrost äntligen börjar betala för sig. Trädgården står i full blom och jag känner mig rik.

Och jag älskar att leka florist och ta in nya buketter varje dag. Idag kom det in ett fång dahlior, luktärtor, blåklint, zinnior och rosenskäror.

Denna blygsamma buketten fick hedersplatsen mitt på matbordet, precis lagom tills söndagsmiddagen som strax ska dukas fram!

1. How to Get Rid of External Hemorrhoids

My developer is trying to persuade me to move to .net from PHP.
    I have always disliked the idea because of the
    costs. But he’s tryiong none the less. I’ve been using Movable-type on a variety of websites for about a year and am anxious about switching to another platform.

I have heard very good things about blogengine.net.
    Is there a way I can transfer all my wordpress content into it?
    Any help would be really appreciated!

Kullahalvön

2019-07-27 — Resor

Ni som har följt mig på Instagram har redan sett lite bilder från vår camping på magiska Kullahalvön. Här kommer även en hel blogpost då denna vackra plats verkligen förtjänar ett helt eget inlägg.

Jag som är född Skåning kan inte annans än skämmas då jag inte varit här i vuxen ålder. Det blir allt som oftast en runda till Österlen för mig om jag har ett par dagar ledigt och är sugen på vacker natur och fina stränder. Men naturen här går inte att jämföra med något annat ställe i Sverige. Stillheten och havet i kombination med de storslagna klipporna fick mig verkligen att går ner i varv. Jag fick värsta Medelhavs-vibbarna då vi käkade vår första camping-frukost från en liten utsiktsplats över Josefinelust. Lite som i Italien fast bara en timmes bilfärd från Malmö!

Inte nog med att vi hade stålande sol och en magnifik utsikt så hade vi även ett gäng tumlare som höll show för oss under hela frukosten. Det var nästan så att jag fick nypa sig själv i armen.

Och det där med att sova i tält är ju hur mysigt som helst! Vi hade bokat Grand Hotel utfall vi skulle känna oss nöjda efter en natt i tält men det blev camping för hela slanten, jag har fått blodad tand nu! Det enda jag ska investera i till nästa år är ett riktigt mjukt skönt liggunderlag. Älskar att man vaknar helt klar i huvudet efter en natt med en massa frisk luft. Vi tältade inne i naturreservatet, det fanns en utmärkt plats där det var ok att tälta.

Svårt att fånga känslan på bild…

Vi käkade både lunch och en middag på Mölle Krukmakeri som jag verkligen kan rekommendera. Supergod pizza och underbar atmosfär både på dagen och när det skymmer då hela trädgården tänds upp med facklor och ljusslingor.

Mölle ligger vid foten av Kullaberg och nere i den pittoreska hamnen finns ett gäng mysiga små restauranger. I den gamla Brandstationen tog vi vårt morgonkaffe varje förmiddag.

En av kvällarna käkade vi i Båthuset som hade en väldigt mysigt uteservering på baksidan. Älskar färgerna, de ljumma vindarna, doften av hav, ett kallt glas vin och nylagad Paella. Andra mysiga ställen att fika på var Flickorna Ljunggren på skäret och syndens näste Café Ransvik som man inte får missa. Vi paddlade kajak från Mölle hamn och stannande till där i syndens näste för en fikadelux med kladdkaka och te. Det var super enkelt att hyra kajaker av Upplev Kullaberg och underbart att se Mölle från havet med sina små pittoreska trähus och smala gränder.

När vi ändå var i kroknarna passade vi på att besöka Det goda Livet i Höganäs. Det var super inspirerande, många fina utställare och kul att säga hej till IRL till både Marie Olsson Nylander, Hannah Lemholt och Sara Bergman. Det är alltid lite speciellt när man känner varandras världar igenom socialamedier men jag tycker alltid att personen stämmer väldigt bra överens med den bild man får via skärmen. Innan vi körde hem mot Malmö käkade vi middag på Garage, härlig atmosfär och väldigt god mat!

Här uppkrupen på en solvarm klippa med choklad och en kopp stark chai-te tog vi farväl av solen varje kväll. Naturen, fint sällskap och Sveriges bästa sommarväder. Helt enkelt underbara dagar att minnas. Det kommer inte dröja länge förens vi tar en liten tur tillbaka igen. Kanske med tält eller bara över dagen för tänk att det bara är en dryg timmes bilväg från Malmö, Skåne är bra fantastiskt!

En kommentar

1. Sara

Åh Malin
    Så så fint att träffa dig..!! …& ja Kullahalvön är magisk! Så fint du fångat den!

Hoppas innerligt vi ses igen!
    Kramar Sara

Doften av sommar

2019-07-26 — Trädgård

Nu blomstrar min tipi och det finns nog inget härligare ställe att ligga och läsa en bok på en varm dag som idag. Ni kan ju förstå den himmelska doften med luktärtor i alla dess färger som slingrar sig runt pilslanorna…

Jag funderar på att koka en krusbärssaft som jag hittade ett recept på i denna fina boken. Jag har nämligen buskarna fulla med krusbär och vet inte riktigt var mer man kan göra, sylt eller chutney kanske?

Det är inte bara jag och barnen som är förtjusta i alla luktärtor, trädgårdens bin njuter lika mycket dom!

Då var en tredjedel av tippin täckt av blommande luktärtor och sommaren är inte slut ännu. Nu gäller det att göda väl så kanske jag lyckas täcka hela tippen tills slutet av Augusti!

Saftkalas

2019-07-23 — Mat och sött

Äntligen så har min lilla italienska liga landat här hemma runt bordet. Som jag har längtat! Tänkte att det passade bra att börja med att bjuda på en fika med det bästa vi har från trädgården just nu, nämligen röda vinbär.

Jag har saftat och det blev såklart en syrlig vinbärsdricka för det finns ju inget godare än ett stort glas fyllt med is en varm sommardag. Det är ganska enkelt att svepa i hop och mycket godare än vanlig saft. Jag kokar upp 4 liter vatten och låter kallna. Sen slår jag över 3 liter röda vinbär, citronsaften, skalen från 3 citroner och 30 gram citronsyra. Jag låter det stå och dra i ett dygn i en bunke. Sen silar jag och rör i 7,5 dl socker/liter saft ca. Jag förvarar flaskorna i kylen för de håller bättre då men vill du spara lite sommardricka att avnjuta till vintern så funkar det lika bra att frysa in i iskuber.

Vad är väl godare än en varm, lagom kladdig vinbärskaka till saftkalaset? Jag körde mitt vanliga recept med aquafaba i stället för ägg och kakan blev hur god som helst. Strödde lite extra socker och ströbröd över vinbären så att kakan fick en knaprig och god yta.

Det tog ca 10 min sen var formen tom, det tar jag som ett gott betyg! Idag blir det trädgårdshäng, bad och mer fika såklart!

2 kommentarer

1. goldwave license

Hello there, I found your site via Google while looking for a comparable subject, your web site got here up, it looks good. I have bookmarked it in my google bookmarks.

2. manicure breda

At this time it looks like Expression Engine is the top blogging platform available right now.
    (from what I’ve read) Is that what you’re using on your blog?